302 online applicaties

302 online applicaties logo

Investeren in automatiseren nu belangrijker dan ooit:

dit is waarom
Investeren in automatisering is belangrijker dan ooit. Het zorgt ervoor dat je bedrijf in de toekomst relevant, gezond en efficiënt kan blijven. Maar waarom is investeren in automatiseren juist nu zo cruciaal? Dat heeft alles te maken met economische, technische én strategische factoren.

80 procent van de bedrijven ziet investeringen in cloudoplossingen, IoT of andere vormen van automatisering tegenwoordig als onderdeel van hun ‘standaard boodschappenlijstje’, zo blijkt uit een recente studie onder 2000 bedrijfsleiders. Automatisering is voor hen noodzakelijk om het werk binnen hun bedrijf met de beschikbare medewerkers te kunnen uitvoeren.

Automatiseren kan in elke branche en is zowel voor grote bedrijven als kleinere mkb’ers weggelegd. Bijvoorbeeld door te gaan werken met een klantportaal of door allerlei interne bedrijfsprocessen te digitaliseren binnen één overkoepelende webapplicatie. Dat is allemaal echter niet gratis. Automatiseren vraagt dan ook om een investering.

automatisering

Drie redenen om nu te starten met automatiseren

Dat zo’n investering zichzelf na verloop van tijd dubbel en dwars terugverdient, dat staat doorgaans niet ter discussie. Maar dat neemt niet weg dat grote automatiseringsprojecten gepaard kunnen gaan met aanzienlijke kosten. Bedrijven schuiven automatisering en digitalisering daarom nogal eens voor zich uit. Maar of dat nu verstandig is?

In een vroegtijdig stadium gericht investeren in automatisering kan een bedrijf juist heel veel goeds opleveren. Het geeft ze op verschillende vlakken een voorsprong waarvan het effect na verloop van tijd steeds sterker wordt. Waarom investeren in automatiseren nu belangrijker is dan ooit, laat zich het best samenvatten in drie redenen.

cpb
eenvoudig en laagdrempelig

Reden 1: Personeel wordt schaarser en duurder

De krapte op de arbeidsmarkt is historisch hoog, zo becijferde het Centraal Planbureau in februari 2024. Die krapte neemt de komende jaren naar verwachting wel heel iets af, maar de situatie blijft nijpend. In sommige sectoren, waaronder de zorg en de politie, neemt de krapte juist verder toe. In die sectoren is sprake van een zogeheten ‘grijze golf’: een relatief groot deel van de werkzame personen in de branche dat in de komende jaren met pensioen gaat.

In welke branche je ook opereert, je weet twee dingen zeker: je moet belasting betalen en je personeel wordt elk jaar duurder. Goed personeel kunnen vinden is uiteindelijk een kwestie van vraag en aanbod. Hoe minder kwalitatief goed personeel er beschikbaar is, hoe hoger de salarissen.

Hogere salarissen leiden tot meer kosten bij bedrijven, die die kosten weer doorberekenen in hogere tarieven. Wil je je prijzen niet moeten verhogen, dan zul je genoegen moeten nemen met minder winst of je bedrijf moeten laten krimpen. Beide opties zien veel bedrijven niet zitten. De enige manier om die cyclus te doorbreken, is door je bedrijf minder afhankelijk te maken van handwerk dat door personeel moet worden uitgevoerd. Dat doe je door continu te automatiseren en hier gericht in te investeren.

advies

Reden 2: Je concurrent doet het ook

In het voetbal geldt: als jij je kansen niet afmaakt, dan valt de goal aan de andere kant. Maar eigenlijk werkt het in het bedrijfsleven net zo. Je concurrenten hebben te maken met dezelfde uitdagingen en omstandigheden in de branche als jij, en hebben een plan klaarliggen om daarmee om te gaan. Als jouw bedrijf achterblijft, zetten ze je op achterstand.

Om dat te voorkomen, zul je hen juist op achterstand moeten zetten. Je moet dus een koploper worden op het gebied van automatisering. Dat kan op allerlei manieren. Bijvoorbeeld door een net iets beter klantportaal te hebben dan je concurrenten, of door betere marketing automation neer te zetten, of door andere zaken te automatiseren die je concurrenten nog met handwerk oplossen.

Heb je hier onvoldoende aandacht voor? Dan merk je na een tijdje dat je links en rechts wordt ingehaald door partijen die moderner, innovatiever en slimmer zijn. Ze maken steeds minder kosten en bieden betere service dan jij. Die achterstand inhalen is dan ontzettend lastig.

informatievoorziening

Reden 3: Goede CX helpt je bedrijf groeien

Eén van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan het laten groeien van je bedrijf, is het kunnen bieden van goede klantervaringen. In het digitale tijdperk noemen we dat CX: customer experience. Volgens Forbes is een goede CX een strategische topprioriteit voor alle bedrijven wereldwijd. Heb je – naast een kwalitatief goed product en een competitieve prijsstelling – een goede CX te bieden aan je klanten, dan is de kans erg groot dat je bedrijf goed zal presteren. CX maakt dat klanten een prettige ervaring hebben wanneer ze zaken met je doen en daarom graag bij je terugkomen.

Ieder klantcontact, hoe klein ook, draagt bij aan je totale CX. Door gericht te automatiseren op cruciale elementen in je klantreizen, kun je een matige CX binnen mum van tijd ingrijpend verbeteren. Dat kan al heel eenvoudig, door bijvoorbeeld klanten een geautomatiseerde afsprakenplanner te bieden waarmee klanten eenvoudig een afspraak voor zichzelf kunnen inboeken bij je bedrijf. Dit soort vormen van self-service zijn voor nagenoeg ieder bedrijf relevant en hebben veel positieve impact op je CX.

Wacht je te lang met dit soort investeringen, dan raakt je CX na verloop van tijd steeds verder achterop ten opzichte van klantverwachtingen, die elk jaar hoger komen te liggen. Het wordt dan moeilijker om klanten te werven en vast te houden. Investeer je juist tijdig, dan bouw je je CX op en werk je aan de groei van je bedrijf.

 

Investeer in automatiseren, en wacht er niet te lang mee. Het beste moment om ermee te beginnen is gisteren – dat kan niet meer, dus doe het daarom vandaag.

Meer weten?

Wil je hier meer informatie over of ben je op zoek naar advies op maat, neem dan contact met ons op.

nl_NLDutch